A Tutaj bardzo przyzwoite rozwiązania i przyjęte ceny:
Gdzie ulgi, a gdzie limity?
Mimo zapowiadanej nowelizacji ustawy śmieciowej, większość samorządów już w grudniu uchwaliła sposób naliczania opłat za wywóz odpadów i ich wysokość. Niewykluczone, że zanim nowe stawki wejdą w życie, gminy jeszcze je nieco zmodyfikują. Na pewno jednak nie ulegnie zmianie jedno - mieszkańcy segregujący śmieci będą płacić znacznie mniej niż pozostali.
Zgodnie z ustawowym obowiązkiem we wszystkich gminach uchwały dotyczące opłat za wywóz odpadów zostały tak skonstruowane, by od lipca 2013 roku ludziom opłacało się ich sortowanie w domu. Ale w Bystrej-Sidzinie różnica w wysokości stawek za odbiór śmieci zmieszanych i segregowanych będzie szczególnie wysoka. Standardowa opłata wyniesie 12 złotych miesięcznie od każdej osoby zamieszkującej nieruchomość. Jeśli jednak rodzina zdecyduje się na prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów, stawka zostanie zmniejszona do 4 złotych od jednego domownika. Pięciu radnych chciało nawet, by ta kwota była niższa o złotówkę, jednak inni ich przegłosowali.
W gminie wiejskiej Jordanów przyjęto podobną metodę naliczania opłaty. Wyniesie ona 10 złotych miesięcznie od osoby w przypadku odpadów zmieszanych, a 5 złotych, jeśli śmieci będą posegregowane. Liczne rodziny mieszkające w jednym domu zostaną potraktowane ulgowo. Stawka ma być naliczana tylko dla pierwszych sześciu osób zameldowanych pod danym adresem. Zatem niezależnie od tego, czy domowników jest sześciu czy dwudziestu, właściciel nieruchomości zapłaci za odbiór posortowanych odpadów 30 złotych miesięcznie, a mieszanych - 60 złotych.
Identyczne stawki będą obowiązywały w gminie Maków Podhalański, ale bez ulgi dla rodzin wieloosobowych. Właściciel nieruchomości będzie musiał uiścić 10 złotych miesięcznie za każdą osobę mieszkającą w domu, ewentualnie połowę tej kwoty, jeśli śmieci będą posortowane.
Również w gminie Zembrzyce miesięczna opłata za wywóz odpadów będzie uzależniona od liczby osób zamieszkujących budynek. W przypadku śmieci mieszanych wyniesie 10 złotych, a segregowanych 4 złote od każdego domownika. Jednak w przeciwieństwie do innych gmin, za tę kwotę nie można będzie oddać dowolnej ilości odpadów. A przynajmniej nie wszystkich. Miesięczny limit śmieci niesortowanych wyniesie 140 litrów dla domu, w którym mieszkają maksymalnie dwie osoby, 280 litrów, gdy domowników jest troje lub czworo, a jeśli pięcioro albo sześcioro - 420 litrów. I po 140 litrów na każde dodatkowe dwie osoby. W ramach stałej opłaty właściciel posesji będzie mógł pozbyć się też 12 worków popiołu rocznie (każdy o pojemności 90 litrów) oraz metra sześciennego odpadów powstających w czasie remontu. Większa ilość będzie płatna osobno - 11 zł za nadprogramowe 140 litrów mieszanych śmieci, 10 złotych za dodatkowe 90 litrów popiołu, a 500 złotych za ponadnormatywny kubik gruzu. Odbiór selektywnie zbieranych odpadów ulegających biodegradacji, a także papieru, szkła, plastiku i metalu nie będzie limitowany. Ma to stanowić dodatkową zachętę do segregowania śmieci. (skopiowane z
www.beskidzka24.pl)