Minął tydzień i jak widać żaden z adresatów tego wpisu nie kwapi się do udzielenia odpowiedzi, pozwolę sobie zatem na kilka zdań.
W każdym z proponowanych na przestrzeni lat wariantów przebiegu drogi ekspresowej S1 jej trasa przebiegała tak czy owak przez Janowice.
W lutym 2013 r. zostały zakończone wstępne prace projektowe p.n. Studium Techniczno–Ekonomiczno-Środowiskowe oraz Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
W ramach ww. Studium zostały opracowane cztery warianty A, B, C, i D, które są kompilacjami wariantów opracowanych w latach wcześniejszych oznaczonych w tamtym czasie nr I, II, III, IV, V i VI. Wariant A, który przecinał całą naszą gminę był swego czasu jednym z najbardziej preferowanych do ostatecznego wyboru. Drugim branym pod uwagę był wariant C.
Oczywiście spotkało się to licznymi protestami mieszkańców i reprezentujących ich władz gminy. W sukurs przyszło także przedsiębiorstwo Górnicze Silesia, a w przypadku wariantu C z kolei protestowała kopalnia Brzeszcze.
GDDKiA podjęła rozmowy z przedstawicielami PG „SILESIA” oraz Kompanii Węglowej S.A. i KWK „BRZESZCZE” celem wypracowania kompromisu godzącego interesy górnictwa i infrastruktury drogowej. W dniu 18.07.2013 r. Przedsiębiorstwo Górnicze SILESIA dostarczyło do Oddziału GDDKiA w Katowicach opracowania: „Idea wariantu hybrydowego przebiegu drogi krajowej S1 na odcinku od granicy z gminą Bojszowy (granica Bieruń/Bojszowy w 12 km trasy) do węzła Stara Wieś w gminie Wilamowice” oraz „Ocena wariantów przebiegu drogi krajowej S1 na odcinku od granicy z Gminą Bojszowy (km 12,00) do węzła Stara Wieś w Gminie Wilamowice” . Zaproponowany przez PG SILESIA przebieg nie zabezpieczał jednak interesów KWK Brzeszcze. W związku z powyższym koniecznym stało się przeprowadzenie spotkań roboczych GDDKiA z równoczesnym udziałem przedstawicieli obu przedsiębiorstw górniczych. Podczas tych spotkań została wypracowana propozycja przebiegu wykorzystującego w znacznej części dotychczasowe warianty A oraz C. I tak na spotkaniu w dniu 10.09.2013r. w siedzibie Oddziału GDDKiA w Katowicach propozycja nowego wariantu drogi uzyskała akceptację PG „SILESIA” oraz Kompanii Węglowej S.A. i KWK Brzeszcze. Nazwano go wariantem hybrydowym i ostatecznie, biorąc pod uwagę cały przebieg od miejscowości Kosztowy do Suchego Potoku, nadano mu nazwę – wariant E.
Największy ciężar w opracowaniu nowego projektu i całej dokumentacji wzięło na siebie Przedsiębiorstwo Górnicze SILESIA.
Jeśli chodzi o gminę Bestwina to mieszkańcy i władze gminy odetchnęły z ulgą, że nie będzie ona przebiegać według wariantu A, ale czyniono starania, aby zmienić przebieg trasy przez Janowice.
Proponowany przez mieszkańców Janowic i władze gminy przebieg jest mniej uciążliwy dla mieszkańców i nie powoduje konieczności tylu wyburzeń, co wcześniejsza wersja.
Nie wiem, co masz, Czytelniku, na myśli pisząc o lobbowaniu.
Z tego co ja wiem to na pewno, biorąc pod uwagę historię były protesty przeciwko wariantowi A. Jeśli jednak nie dałoby się uniknąć tego wariantu to nasze władze z ówczesnym wójtem lobbowały za tym, aby w Kaniowie powstał węzeł w okolicach ul. Jawiszowickiej i były pomysły aby skomunikować ten węzeł z drogą DK1.
Kiedy wariant A upadł na pewno było lobbowanie za wspomnianą korektą trasy w Janowicach. I to udało się osiągnąć.
W dalszym ciągu aktualne są pomysły skomunikowania S1 z DK1, tym razem z węzłem w Starej Wsi, a chodzi zarówno o dojazd do Bielskiego Parku Technologicznego i powstających w tym rejonie coraz więcej przedsiębiorstw, jak również PG SILESIA i kaniowskiej żwirowni. Ale to jest raczej zupełnie odrębny temat.
To tyle, w wielkim skrócie, co mi jest wiadomo.
Trochę danych technicznych dla wariantu E:
Obiekty inżynierskie dla wariantu E wraz z obwodnicami Bierunia i Oświęcimia:
wiadukty - 40 szt.
mosty - 16 szt.
przejścia dla zwierząt (niezależne) - 3 szt.
estakady - 1 szt.
kładki dla pieszych - 1 szt.
przejazd gospodarczy 2 szt.
Węzły dla wariantu E:
Węzeł „Kosztowy II" na terenie gminy Mysłowice oraz Imielin (skrzyżowanie z istniejącą drogą S1),
Węzeł „Lędziny" na terenie gminy Lędziny (połączenie z drogą powiatową 5922S Lędziny-Chełm i ul. Dzikowa DP 5923 S),
Węzeł „Bieruń" na trenie gminy Bieruń (skrzyżowanie z drogą krajową nr 44 w Bieruniu),
Węzeł „Oświęcim" w wariancie E położony jest na terenie gmin: Bojszowy i Oświęcim (połączenie projektowanej drogi S1 z projektowaną obwodnicą Oświęcimia),
Węzeł „Wola” położony na terenie gminy Miedźna (połączenie drogi powiatowej nr DP 4137S ul. Pszczyńska w miejscowości Wola)
Węzeł „Brzeszcze" – na terenie gminy Brzeszcze (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 933 - ul. Pszczyńska i wyprowadzeniem obwodnicy Brzeszczy w kierunku północnym wzdłuż torów kolejowych)
Węzła „Stara Wieś" na terenie gminy Wilamowice (skrzyżowanie z drogą powiatową 4444S ul. Bielska / ul. Krakowską),
Węzła „Suchy Potok" na terenie Bielska Białej (skrzyżowanie z planowaną Beskidzką Droga Integracyjną).
Miejsca Obsługi Podróżnych:
MOP II Km 7+500 na granicy gmin Lędziny, Chełm Śląski i Bieruń
MOP III Km 7+500 na granicy gmin Lędziny, Chełm Śląski i Bieruń
MOP II Km 28+400 gmina Wilamowice,
MOP III Km 28+400 Gmina Wilamowice